Salgskommunikation

25-10-2012
Send ”parfumesælgeren” på museum

Af Carsten Leth Hansen, seniorkonsulent, People & Performance A/S

Jeg var for nyligt på kundebesøg i en større dansk virksomhed, der sælger oplevelser. Jeg havde en god dialog med direktøren vedrørende deres behov for salgsuddannelse. Direktøren forklarede, at deres sælgere allerede var dygtige, men at de skulle blive endnu bedre − senere i samtalen pointerede han, at virksomhedens salgsmedarbejdere overhovedet ikke var ”sælgeragtige”.

Jeg spurgte, hvordan man kan være en dygtig sælger uden at være ”sælgeragtig”.

Salg er at hjælpe kunden
Direktørens udsagn fortæller lidt om holdningen til sælgere. Men hvad har sælgere gjort for at gøre sig ”fortjent” til deres blakkede ry? Jeg oplever, at mange sælgere har forsøgt at gøre sig interessante uden først at have vist interesse for kunden − og at fejlen ligger heri.

Salg er et ædelt erhverv, hvor sælgeren hjælper kunden til at træffe en god beslutning. Den gode løsning kræver gode kommunikationsfærdigheder. Vi tilbyder at tilrettelægge et skræddersyet forløb i salgskommunikation med udgangspunkt i dine sælgeres udfordringer og ikke mindst kunder, således at sælgerne bliver ”sælgeragtige” på den ”fede” og rentable måde.

For mere information om salgskommunikation kontakt Carsten Leth Hansen.