16/10/2021

Hvilke medarbejderes performance er vigtigst for jeres virksomhed og understøtter dermed jeres strategi bedst?

Med en strategisk tilgang til kompetenceudvikling skaber du mere værdi til din forretning

Vil du vide mere?

Anni Vind Frandsen

Anni Vind Frandsen

Partner

avf@pphr.com

+45 4045 7730

Se profil

Torben Nørby

Torben Nørby

CEO and Co-Founder

tn@pphr.com

+45 2339 7595

Se profil

Med en strategisk tilgang til kompetenceudvikling skaber du mere værdi til din forretning

 

Strategisk valg nr. 2:  Kompetencer bruges ofte til at skabe sammenhæng mellem individuelle medarbejderes præstationer og virksomhedens drivkraft og strategiske prioriteter.  Det siger derfor sig selv, at det er vigtigt nøje at overveje præcist, hvilke grupper af medarbejdere der er kritiske for at fastholde drivkraften og for at sikre strategiens succes.

Med en strategisk tilgang til kompetenceudvikling skaber du mere værdi til din forretning. 

Der findes masser af gode råd til HR-professionelle om, hvordan man gennemfører kompetenceudvikling, men der er noget længere mellem rådene, når det kommer til, hvordan man sikrer, at investeringen giver reel strategisk værdi ved at afstemme kompetenceudviklingen med virksomhedens langsigtede mål. 

Dette blogindlæg er det andet i en serie på tre, hvor vi vil prøve at hjælpe dig med at besvare spørgsmål som ‘Hvorfor er kompetenceudvikling nødvendig for vores strategi?’, ‘Hvem ønsker vi at udvikle?’, og ‘Hvordan ønsker vi at anvende kompetencerne?’ og dermed skabe en rød tråd mellem, hvad dine medarbejdere på gulvet foretager sig, de forretningsmæssige resultater, du har brug for i dag, og en vellykket gennemførelse af din forretningsstrategi i morgen.

I det første blogindlæg fortalte vi om, hvilke forandringer, der skal til for at drive en virksomhed frem og realisere virksomhedens strategi for at komme et svar på første spørgsmål nærmere: Hvorfor er kompetenceudvikling nødvendig for vores strategi? I dette blogindlæg kigger vi på, hvem vi ønsker at udvikle.

Strategisk valg nr. 2: Hvilke medarbejderes performance er vigtigst for jeres virksomhed og understøtter dermed jeres strategi bedst?

Kompetencer bruges ofte til at skabe sammenhæng mellem individuelle medarbejderes performance og virksomhedens drivkraft og strategiske prioriteter. Det siger derfor sig selv, at det er vigtigt nøje at overveje præcist, hvilke grupper af medarbejdere der er kritiske for at fastholde drivkraften og for at sikre strategiens succes. Det kræver en stor investering både økonomisk og ressourcemæssigt at tilbyde kompetenceudvikling til hver enkelt medarbejder. Hvis I har brug for at implementere en grundlæggende kulturændring, kan det dog være nødvendigt. Men det har vist sig, at en målrettet tilgang ofte giver hurtigere resultater på virksomhedens bundlinje. Hvis vi for eksempel tager det strategiske eksempel, hvor der er brug for at tilpasse logistikkæden til en mere kundefokuseret strategi, hvilke medarbejdere vil så have størst indflydelse på, om strategien lykkes?

Mange af vores industrielle kunder står over for markeder med langsom vækst, hvor øget produktivitet er altafgørende. Disse kunder er afhængige af, at deres frontlinjeledere har direkte indflydelse på forretningskritiske elementer som kapacitet og kvalitet. Og det er et strategisk valg; at investere i kompetenceudvikling af disse ledere, der skal kunne omsætte virksomhedens strategier til optimal drift. Vi hjælper disse kunder med at udvikle fem specifikke kompetencer: at kommunikere for at engagere, at være en rollemodel, at lede high-performance teams, at øge teamets forandringskapacitet og at udøve værdibaseret ledelse.

Når I først er klar over, hvilke grupper af medarbejdere der tilfører størst værdi til jeres strategi, kan I identificere, hvad de skal gøre anderledes og/eller mere af for at øge produktiviteten og realisere strategien på den bedste måde. Da den britiske forsyningsvirksomhed, British Gas, for eksempel stod over for en alvorlig krise i virksomhedens performance, kiggede ledelsen på værdikilder, og de identificerede tre. En af disse værdikilder var de kunder, der brugte rigtig meget elektricitet og betalte regelmæssigt via betalingsservice. De sørgede derfor for, at deres kundeserviceteam var i stand til at fokusere på aktiviteter til fastholdelse af kunder, fx hjælp i forbindelse med flytning, og de halverede dermed antallet af kunder, der valgte virksomheden fra.

Dette blogindlæg er det andet i en serie på tre, hvor vi vil prøve at hjælpe dig med at besvare spørgsmål som ‘Hvorfor er kompetenceudvikling nødvendig for vores strategi?’, ‘Hvem ønsker vi at udvikle?’, og ‘Hvordan ønsker vi at anvende kompetencerne?’

Læs det tredje indlæg”Hvordan vil I anvende jeres kompetencer?” her

e-bog om leadership academies

Three strategic choices for Leadership Academies

BLIV INSPIRERET OG FÅ MERE VIDEN

Vores blog