3 råd, der optimerer din forandringsforberedelse

aug 25, 2021

Forberedelse til store forandringer er et grundvilkår for en succesfuld forandring.

Store forandringer som fx strategi-implementering og lanceringen af nye virksomhedsværdier er ofte to helt centrale faktorer, når der sker udskiftning på ledelsesgangen.

Det er forandringer, som gennemsyrer virksomhedens forretnings- og medarbejderkultur, og som ikke bare implementeres uden grundig forberedelse og indsigt i virksomhedens evne til at gennemføre de kommende forandringer.

Så når forandringerne er store og kravene endnu større, hvordan tackler du så processen bedst?

Det starter med god forberedelse – og den kommer du et skridt nærmere ved at følge disse 3 gode råd:

1. Involvér organisationen og brug dine ambassadører

Involvér organisationen så hurtigt og så meget som muligt. Både ledere og medarbejdere ønsker som udgangspunkt at bidrage positivt til virksomhedens udvikling. Vores erfaring er utvetydig: Medarbejdere motiveres af at blive inviteret helt tæt på virksomhedens kerne – og jo mere håndgribelig en udfordring er, jo mere ønsker medarbejderne at bidrage.

 Ambassadører i din organisation er samtidig en stor hjælp under forandringer. I stort set alle forandringer findes der medarbejdere, der modtager forandringen med positiv indstilling – og de kan drive forandringen fremad.

 

2. Tilpas forandringskommunikationen

Når leder- eller styregruppen har klargjort forandringens omfang, skal den kommunikeres til resten af virksomheden.

Her er den fuldstændige vitale faktor, at det på forhånd er afstemt, hvad og hvordan I vil kommunikere forandringen. Når det er på plads, skal I benytte hver eneste lejlighed, I får, til at kommunikere forandringen. Den gentagne påvirkning og forklaring af forandringen skaber tryghed, og I fremstår som en samlet enhed, der vil lede organisationen igennem den igangværende forandring.

Et vigtig råd er samtidig at tale direkte til medarbejderne. I skal klart og tydeligt få kommunikeret, hvad forandring betyder for dem hver især. Forstår de deres egen situation i forandring, har de også nemmere ved at imødekomme den.

3. Imødekom reaktionerne

Mange ledere frygter reaktionen fra organisationen, når en forandring skydes i gang. Lederne frygter de kritiske og udfordrende spørgsmål, og den modstand som mange i organisationen måtte kommunikere. Men kritiske røster hjælper dig til bedre ledelse. Uden reaktioner, positive som negative, har du ingen føling med din organisation, og du er tvunget til at lede forandringen i blinde.

I langt de fleste tilfælde er kritiske spørgsmål ikke et udtryk for modstand, men derimod et engagement fra en forvirret medarbejder, som har brug for at forstå forandringens vilkår.

Vil du læse mere om forandringsledelse?

People & Performance arbejdet med forandringsledelse i over 15 år og vi giver i denne guide en gennemgang af hvad der ligger bag begrebet og besvare nogle af de mest relevante spørgsmål om forandringsledelse.

Vi står hver ude på gulvet ved både danske og internationale virksomheder og træner deres ledere i at håndtere forandringer.

Læs vores guide som giver dig mulighed for at dykke dybere ned i emnet forandringsledelse. 

GET INSPIRED AND IMPROVE YOUR KNOWLEDGE!

Our blog