JYSK er en international butikskæde, der leverer produkter til ethvert rum i hjemmet. Det er en virksomhed med mange forskellige kulturer og mangfoldige lag, og virksomheden efterspurgte derfor et forløb, der kunne give en bedre forståelse for kulturelle forskelle og styrke den daglige kommunikation blandt medarbejdere med forskellige kulturbaggrunde.
Gennem en nøje tilrettelagt Cross Culture-workshop har People & Performance leveret et forløb, der sætter fokus på at bringe medarbejderne i JYSK tættere sammen på tværs af kulturelle baggrunde. En workshop med fokus på Cross Culture tager afsæt i at nedbryde de barrierer, der kan opstå i tværkulturel kommunikation, og forløbet skaber samtidig en forståelse for, hvordan kulturelle forskelle kommer til udtryk i hverdagen.
Søren Prahl, deltager i workshoppen og Head of Real Estate Development & Administration i JYSK, beskriver workshoppen som ”… et virkelig veltilrettelagt kursus med en god vekselvirkning mellem teori og praksis, godt med mange cases og reflektionsøvelser og godt faciliteret”.
People & Performance, med seniorkonsulent Marianne Duelund Frahm i spids, har dermed faciliteret en alsidig workshop, hvor JYSK-deltagerne har haft mulighed for at reflektere og engagere sig.
Forløbet kan mærkes på medarbejderkulturen og kommunikationen
Cross Culture-workshoppen har givet deltagerne kommunikative redskaber og dermed styrket den interne kommunikation. Workshop-deltagerne i JYSK har således fået mulighed for at reflektere over egen adfærd, samt hvordan adfærd bliver opfattet på tværs af kulturer.
”De mange små og større øvelser, individuelt og i grupper, skaber en god dynamik i forløbet og er med til at forankre pointerne i langt højere grad end ved traditionel en-vejs-kommunikativ-undervisning”, siger Søren Prahl.
Workshoppen har især skabt en fornyet opmærksomhed på den interne kommunikation, samt en forståelse for, hvordan man kommunikerer på tværs af kulturelle baggrunde:
”Èt element er naturligvis forståelse for kulturelle forskelle, et andet er opmærksomhed på, hvorledes vi kommunikerer. Det var inspirerende at få et særskilt fokus på den ’djævel’, der ligger i detaljen – specielt når det kommer til kommunikation og afstemning på tværs af kulturelt set mangfoldige grupper”, siger Søren Prahl.
Generel tilfredshed blandt deltagerne
Deltagerne udtrykker en gennemgående tilfredshed og et højt udbytte af udviklingsforløbet. Workshoppen har hovedsageligt forbedret den interne kommunikation og samtidig åbnet op for en bredere forståelse af kulturel adfærd, og hvordan dette kommer til udtryk i den daglige kommunikation.
Søren Prahl udtrykker især en ”… tilfredshed med et godt og professionelt gennemført kursus, der også gav plads til lidt networking internt. Jeg fik skabt nogle gode kontakter og fik en indsigt i kollegaers problemstillinger, jeg ellers ikke umiddelbart ville have fået”.